JellyPages.com

Tuesday 3 July 2012

Dilema setelah terlanjur....

Dilema Setelah TerlanjurSoalan: 
Masalah saya ialah, buat pengetahuan ustaz saya belum berkahwin, tetapi sebulan lepas saya telah terlanjur dengan seorang teman (selepas 2 hari bebas dari haid). Tetapi teman saya tidak memasukkan sehingga pangkal, cuma di hujung saja. Dan  pancutan mani berlaku di luar bukan di dalam. Masalahnya sekarang setelah cukup sebulan lebih (dari tempoh terlanjur itu) dan haid saya tidak datang, ini merisaukan saya, adakah saya telah mengandung atau hanya lambat datang haid. (Kebiasaannya mula datang haid saya 29-31 haribulan) . Apa yang patut saya buat jika betul saya mengandung, apa langkah yang patut saya lakukan?
Hamba Allah,
Jawapan: 
Dalam Al-Quran jelas terdapat larangan melakukan perzinaan baik secara sukarela mahupun secra terlanjur. Pelakunya bukan sahaja dikutuk oleh Allah malah jika ia belum berkahwin  ia layak dirotan sebanyak seratus rotan menurut hukum hudud Islam jika sabit kesalahannya. Al-Imam Az-Zahabi menukilkan sebuah hadis yang menjelaskan apabila seseorang hamba melakukan perzinaan tercabutlah iman dari dirinya sebagaimana ia mencabut pakaian dari badannya. Iman itu berada di atas kepalanya seperti bayangan. Setelah ia berhenti dari melakukan perzinaan iman itu kembali semula kepadanya.
Inilah yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidhi dan juga Imam Al-Baihaqi. Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Jawzi menjelaskan seseorang yang melakukan perzinaan akan ditimpa 6 sifat yang membinasakannya 3 di dunia dan 3 lagi di Akhirat. 3 di dunia ialah hilang kehebatan air muka, pendek umur dan berterusan dalam keadaan papa kedana manakala 3 di akhirat pula ialah mendapat murka Allah, hisab yang buruk dan mendapat azab yang pedih dalam neraka.
Memandangkan betapa dahsyatnya perzinaan ini, maka Islam mengharamkan seorang lelaki berkhalwat dengan seorang perempuan walaupun kekasih atau tunangannya sendiri. Dalam sebuah hadis riwayat Jabir RA menjelaskan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat maka janganlah ia berkhalwat dengan seorang perempuan tanpa mahram, kerana pihak yang ketiganya ialah syaitan. Apabila seorang lelaki berada berdekatan dengan seorang perempuan apalagi jika berkhalwat di tempat sunyi, syaitan akan membujuknya sehingga masing-masing akan naik syahwat.
Dikala itu yang terlibat tidak akan ingat lagi kepada suruhan dan larangan agama. Apa yang difikirkan di masa itu hanyalah untuk melepaskan hajatnya sahaja. Selepas itu barulah ia rasa menyesal tak sudah-sudah. Menurut Ibn Abbas apabila alat kelamin seorang lelaki mahupun perempuan naik syahwat, maka di kala itu masing-masing kehilangan satu pertiga dari akal. Justeru itu keadaan berkhalwat merupakan keadaan yang amat sukar kepada seseorang untuk mengawal dirinya yng akhirnya berlakulah  perbuatan terkutuk iaitu perzinaan.
Sesungguhnya, sekiranya Allah menghendaki sesuatu, Ia kata jadi, maka jadilah. Andainya Allah menghendaki saudari mengandung, maka saudari akan tetap mengandung walau bagaimanapun caranya saudari gunakan bagi mengelakkan persenyawaan benih. Bayangkan jika Allah menimpakan kehinaan pada saudari, ketika saudari bersama teman saudari, Allah ambil nyawa saudari dan teman saudari, bagaimanakah keadaan saudari ketika itu yang telah tercabut imannya. Bagaimanakah pula keadaan ibubapa dan keluarga kedua belah pihak? Fikirlah semasak-masaknya sebelum saudari menempuhi keadaan yang mencurigakan dan boleh membawa kepada kemaksiatan. Janganlah mendekati zina, dan perkara-perkara atau keadaan-keadaan yang mengarah kepada penzinaan.
Dalam kes saudari ini, jelas saudari melakukan perzinaan yang dikutuk oleh agama, kerana itu saudari hendaklah bertaubat kepada Allah dan menjauhi perbuatan ini sama sekali. Jika hukum Islam dilaksanakan, saudari berhak dirotan sebanyak 100 rotan sebagaimana yang dijelaskan di atas. Saudari juga dinasihatkan supaya segera berkahwin dengan pasangan saudari itu sendiri kerana Al-Quran menjelaskan penzina perempuan tidak layak berkahwin kecuali dengan penzina lelaki yang berzina dengannya. Ini juga untuk membolehkan anak yang dikandung saudari itu dibinkan kepada lelaki yang berzina dengan saudari itu.

* Sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengampun...Jadikan pengalaman pahit sbg 1 pengajaran dalam hidup... Kembali kejalanNYA..... untuk mencari redha dan cinta yg hakiki...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...